söndag 19 juli 2009

Kloklippning

Vi höll på i en halvtimme och fick bara två klor klippta! Det blir värre för varje gång. Tidigare har vi gjorde det när Melker sov och det har inte varit några problem alls men det går inte längre, nu vaknar han direkt. Jag pillar mycket på hans tassar bara ändå så han ska vänja sig vid det och vi har aldrig klippt honom i pulpan. Han gillar helt enkelt inte att bli fasthållen, han blir stressad och sprattlar till han kommer loss. Efter vi klippt en klo direkt höll vi på länge innan vi fick den andra då berömde vi honom med godis och gav upp, vilket man inte ska men det var helt hopplöst! Johan tyckte synd om Melker och ville ge upp direkt, envis som man är så vägrade jag men det finns en gräns även för mig. Efter det hade vi tröttat ut Melker så mycket att vi kunde klippa dom sista klorna medans han sov.
Jag har lämnat in Melker för kloklippning en gång men då fick jag ändå hålla i honom, vilket jag trodde jag betala för att slippa så dit går jag inte igen! Kanske vet ni någon som är bra?
Helst vill vi göra det själva men vi vet också att det är ett vanligt problem hos hundägare så dela gärna med er av erfarenheter!

2 kommentarer:

A-C sa...

Hej ja problem med att klippa klor på mops är vida känt. Och man får passa sig för dom svimmar lätt och kan bli så upprörda att hjärtat stannar.

Therese sa...

Ja det tar emot att klippa klorna! Har du några bra tips till oss?